Optymalizacja stron internetowych w google

Optymalizacja stron internetowych. Jak to zrobić poprawnie?

Wstęp do optymalizacji stron internetowych

Jakiś czas temu opracowałem dokument o tym, jak poprawnie zoptymalizować stronę internetową pod wyszukiwarkę Google. Mimo upływu czasu, wiedza w nim zawarta jest w dalszym ciągu aktualna i z powodzeniem może być wykorzystana przy optymalizacji twojej strony internetowej, sklepu, forum itp. Wszystko czego potrzebujesz, to przynajmniej podstawowa znajomość html, CSS, php, js oraz zagadnień związanych z administracją kont internetowych (działania serwerów www, FTP).

Optymalizacja stron internetowych krok po kroku

Poniżej znajdziesz treść opisującą, jakie elementy strony należy poprawić, aby stała się ona bardziej przyjazna dla Google. Chronologia oczywiście nie jest wiążąca i każdy punkt możesz wykonać w najbardziej dogodnym dla ciebie momencie.

Czynniki pozytywnie wpływające na pozycję strony

1. Stosunek tekstu do kodu HTML – (średnie znaczenie)

Czym ten stosunek jest większy tym lepiej, przy czym powinien on wynosić najlepiej ponad 12%. Jeśli budujesz własną stronę internetową, to powinieneś zwrócić uwagę na to, aby ilość treści w stosunku do kodu strony była jak największa, przy czym minimalną wartością jest tu 12% tekstu, w stosunku do kodu strony.

2. Szybkość ładowania się strony – (Średnie znaczenie)

W ostatnim czasie Google coraz większy nacisk kładzie na komfort użytkowania witryn poprzez internautów i coraz większy nacisk kładzie na to, aby czas ładowania się stron do przeglądarki był jak najkrótszy.

3. Strona responsywna – (małe znaczenie)

Nowy czynnik, który jest brany pod uwagę przy określaniu pozycji strony przez Google. Jak podaje samo Google ma to na celu poprawić komfort korzystania ze strony przez użytkowników urządzeń mobilnych.

4. Przyjazne adresy URL – (Duże znaczenie)

Jeżeli Twoja strona nie jest wykonana w czystym HTML, a np. w PHP, to adresy generowanych podstron nie są zbyt przyjazne wyszukiwarkom sieciowym. Wyszukiwarki mogą mieć problemy z ich prawidłową interpretacją, stąd adres zamiast adresdomeny.pl/index.php?wp42424dx powinny mieć formę adresdomeny.pl/podstrona.html. Takie adresy są także łatwiejsze do zapamiętania przez internautów.

5. Łatwa dostępność podstron serwisu – (Duże znaczenie)

Cała struktura linków wewnętrznych na stronie, prowadzących do jej podstron powinna być zorganizowana tak, aby boty wyszukiwarek miały do nich łatwy dostęp.

6. Ilość linków wewnętrznych na stronie/podstronie – (Małe znaczenie)

Wyszukiwarki mogą mieć problem z przemierzeniem dużej ilości linków wewnętrznych zamieszczonych na stronie, stąd też przy dużej ich ilości powinno się odpowiednio zorganizować strukturę tych linków, np. aby te z kategorii były dostępne na stronie głównej, a do artykułów czy produktów w przypadku sklepu internetowego były dostępne z podstron danych kategorii. Google informowało kiedyś w swoich wytycznych, że ta ilość nie powinna przekraczać 100 linków i takiej wartości nie powinniśmy przekraczać jeśli jest to możliwe. Duża ilość linków prowadzących do innych podstron utrudnia także nawigację w witrynie.

7. Przepływ Juice Rank – (Duże znaczenie)

Każda strona posiada jakieś podstrony, które są mało wartościowe z punktu widzenia internauty lub wyszukiwarek. Są to podstrony tagów, archiwów, regulaminów itp. które posiadają zduplikowaną treść, podstrony logowań, rejestracji. Linki do tych podstron powinny mieć ustawiona flagę nofollow lub same podstrony powinny mieć ustawiona flagę noindex w zależności od wymagań. Cała struktura linków powinna być zorganizowana w taki sposób, aby przepływ Juice Rank kierował od strony głównej w głąb strony. Wszelkie linkowania wzajemne jak np. podstrona -> strona główna, strona główna -> podstrona, powinny być zablokowane.

8. Prawidłowa struktura tagów HTML, brak błędów w składni oraz podomykane wszystkie znaczniki – (Bardzo duże znaczenie)

Nie prawidłowa struktura znaczników HTML na stronie, nie domknięte tagi, czy błędy, mogą utrudniać prawidłowe czytanie strony poprzez roboty wyszukiwarek. Dodatkowo mogą one wydłużać czas jej ładowania się do przeglądarki bądź powodować błędne jej funkcjonowanie. Wszystko to może doprowadzić do obniżenia rankingu strony przez wyszukiwarki.

9. Przekierowanie adresów z www na adresy bez www lub odwrotnie – (Duże znaczenie)

Dla wyszukiwarek strona z www i bez www to dwie odrębne strony o takiej samej zawartości. O ile Google nie powinno mieć problemów z interpretacją, że jest to jedna i ta sama strona, to inne wyszukiwarki mogą mieć z tym problem. Zawsze warto więc zdecydować się na jedną z form i zrobić na nią przekierowanie. Przykładowo z www.adres.pl na adres.pl. Przekierowanie to, zawsze powinno być robione za pomocą przekierowania 301.

10. Przekierowanie z adresdomeny.pl/index.php na adresdomeny.pl – (Duże znaczenie)

Tak samo jak w powyższym przypadku, dla wyszukiwarek są to dwie różne strony. Należy zwrócić uwagę na to, że może być to też ./index.html, ./index.htm, ./index.asp itd. czy inne mniej popularne rozszerzenia jak na przykład adresdomeny.pl/podkatalog/

11. Przekierowanie z nieistniejących stron zwracających błąd 404 do adresdomeny.pl – (Średnie znaczenie)

Ma to znaczenie pośrednie. Aby nie do puścić do wycieku tzw. Juice Rank z podstron, które już nie istnieją, osłabiając tym samym całą witrynę robi się przekierowanie 301. Najczęściej takie przekierowanie ze stron, które już nie istnieją i generują błąd 404 robi się na stronę główną.

12. Dostępność pliku robots.txt i zablokowanie w nim adresów stron dla robotów wyszukiwarek z logowaniem, bez treści, kontakt itp. – małowartościowych z punktu widzenia wyszukiwarki – (Duże znaczenie)

Takie strony mają małą wartość merytoryczną dla wyszukiwarek oraz osób, które znajdują je w Google. W przypadku nie blokowania adresów tych stron dochodzi także do nie potrzebnego wycieku juice rank z wartościowych stron serwisu do nich.

13. Canonical dla stron ze zduplikowaną treścią w obrębie witryny – (Duże znaczenie)

Google walczy z duplikatami treści i to zarówno w obrębie domeny jak i na stronach zewnętrznych. Zabezpiecza to także stronę przed podzieleniem jej “juice rank” na obydwie podstrony. Taka sytuacja może zajść np. w przypadku kategorii i podstrony artykułu na jakich znajdzie się ta sama treść, bądź różnica w ich zawartości będzie niewielka.

14. Mapa strony – (Małe znaczenie)

Przy prawidłowej konstrukcji struktury linków wewnętrznych na stronie nie ma to większego znaczenia, czy strona posiada taką mapę, czy nie posiada. Jednak gdy strona posiada nieprawidłową strukturę linków wewnętrznych, która utrudnia indeksację witryny przez roboty wyszukiwarek, bądź posiada ona bardzo dużo podstron, to taka mapa może znacznie przyspieszyć indeksację podstron witryny, przez wyszukiwarki internetowe.

15. Użycie odpowiednich separatorów w adresach (myślnik- zamiast podkreślnik) – (Duże znaczenie)

Google jako separator słów w URL traktuje wyłącznie myślnik, podobnie jest w przypadku innych wyszukiwarek. Jest bardzo ważne z punku widzenia seo, aby używać myślników, a nie podkreślników.

16. Strona oparta na domenie głównej, sub domenie – (Małe znaczenie)

Jako, że pozycjonerzy swego czasu stawiali wiele spamerskich stron zapleczowych na subdomenach oraz tzw. domenach regionalnych, Google zaczęło zwracać na nie baczną uwagę i może obniżyć wartość takich stron. Przy odpowiednim linkowaniu strony oraz dobrym otoczeniu innych stron w obrębie danej domeny nie powinno nic złego się dziać, jednak warto zwrócić na to uwagę.

17. Fraza kluczowa zawarta w linku zwrotnym prowadzącym do strony pozycjonowanej – (Bardzo duże znaczenie)

Ważne jest, aby postarać się o to, żeby linki zwrotne z najlepszych stron o wysokim zaufaniu w Google posiadały zawsze odpowiednie anchory z zawartością słów kluczowych dla pozycjonowanych przez nas fraz.

18. Ilość/Jakość linków zwrotnych – (Bardzo duże znaczenie)

Odeszły już czasy, że każdy link się liczył i ważna była tylko ich ilość. Obecnie liczy się nie tylko ich ilość ale przede wszystkim ich jakość, linki ze stron o wysokim TR i PR, linki tematyczne, ze starych domen stojących na rożnych IP w rożnych klasach, na różnych skryptach, z dużą ilością odwiedzin itd. są tymi jakie powinny prowadzić do strony. Linki ze spamu, złego sąsiedztwa, systemów wymiany linków i innych stron, co do których zachodzi podejrzenie, że mogą negatywnie wpływać na pozycję, powinny zostać usunięte (bardzo dużą uwagę powinniśmy zwrócić na to, z jakich katalogów stron czy też precli linkujemy, jeśli ich używamy w linkowaniu strony).

19. Różnorodność źródeł linków zwrotnych (domen/IP/skryptów strony) – (Bardzo duże znaczenie)

Aby wyszukiwarki nie wykryły naszej sztucznej manipulacji ich wynikami, a ściślej mówiąc, aby ograniczyć takie wykrycie do minimum, linki powinniśmy zamieszczać na różnych stronach, opartych na różnych skryptach, domenach, stronach stojących na różnych IP w różnych klasach adresowych. Linki z takich stron mają także większą moc.

20. Linki zwrotne zarówno nofollow jak i dofollow – (Duże znaczenie)

Linki nofollow także mają znaczenie dla seo, bo przenoszą one tzw. Trust Rank. Dodatkowo tworzą nam bardziej naturalny profil linków. Powinniśmy się starać o linki zwrotne nofollow z jak najwartościowszych stron.

21. Zastosowanie frazy kluczowej w metatagu title – (Duże znaczenie)

Czym bliżej początku się ona znajdzie tym większą wartość dla wyszukiwarek będzie posiadała.

22. Zastosowanie frazy kluczowej w meta description – (Średnie znaczenie)

Podobnie jak w powyższym przykładzie

23. Zastosowanie frazy kluczowej w meta keywords – (Bez znaczenia obecnie)

Wyszukiwarki najczęściej ignorują ten meta znacznik, bądź przypisują mu znikomą wagę.

24. Unikalne meta tagi dla każdej podstrony witryny – (Duże znaczenie)

Opisy z title oraz description pojawiają się w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek, więc są to bardzo ważne dane dla internautów szukających interesujących ich witryn. Wyszukiwarki wiedzą o tym, więc ważne i dla nich jest, aby internauta znalazł opisy jak najbardziej odpowiadające zawartości danej podstrony. Stąd większa wartość dla wyszukiwarek podstron, mających unikalne i dokładnie dopasowane pod zawartość podstrony metatagi i title.

25. BreadCrumbs na stronie (Małe znaczenie)

Ułatwia nawigację i poruszanie się botów wyszukiwarek po podstronach witryny.

26. Wiarygodność domeny na podstawie relacji linków ze stron o wysokim Trust Rank – (Duże znaczenie)

Obecnie coraz większe znaczenie ma to z jakich stron prowadzą linki do stron pozycjonowanych. Czym więcej linków z zaufanych stron do naszej witryny (nawet tych nofollow) tym i nasza strona ma większe zaufanie w wyszukiwarkach i łatwiej się ją pozycjonuje.

27. Słowa kluczowe zawarte w nagłówkach – (Duże znaczenie)

Największą siłę mają słowa kluczowe i linki zawarte w tagu h1 i h2, przy czym zasada jest taka, że czym wcześniej słowo zamieszczone jest w takim tagu, tym większe ma znaczenie dla wyszukiwarek. Ważne jest, aby zachować odpowiednią strukturę tych tagów na stronie i nie spamować nimi na siłę.

28. Słowa kluczowe użyte w pierwszych 50-100 słowach znajdujących się w znacznikach HTML – (Średnie znaczenie)

Czym wyżej treść zawarta na stronie i zawarte w niej słowa kluczowe, tym większe ma znaczenie dla Google.

29. Słowo kluczowe użyte w domenie/sub domenie na jakiej stoi strona – (Średnie znaczenie)

Sugeruje ono tematyczne powiązanie strony z domeną. Taka domena może zawierać także słowa brandowe. Sugeruję jednak uważać na spamowanie słowami kluczowymi w domenie, gdyż są coraz
częstsze przypadki obniżenia wartości witryn, które są marnej jakości i ewidentnie służą one tylko jako dobrze zoptymalizowane zaplecze.

30. Słowo kluczowe użyte w adresie URL np. twojastrona.pl/słowokluczowe.html – (Małe znaczenie)

31. Słowo kluczowe użyte w folderze adresu URL strony np. twojadomena.pl/słowokluczowe/podstrona.html – (Średnie znaczenie)

32. Słowo kluczowe użyte w atrybucie alt obrazków na stronie – (Bardzo małe znaczenie)

Sugeruje wyszukiwarkom tematykę obrazka. Ważne także przy pozycjonowaniu grafiki w Google

33. Słowo kluczowe użyte/powtórzone w tekście – (Bardzo duże znaczenie)

Bardzo ważne jest, aby słowa kluczowe rozmieścić w miarę równomiernie na całej stronie/podstronie, aby występowały one w różnej formie, odmianach, synonimach. Przy czym zawartość ich w stosunku do reszty tekstu nie powinna przekraczać 5-7%. Powyżej tej wartości może być to uznane przez wyszukiwarki jako spam.

34. Słowo kluczowe użyte w nazwie obrazka na stronie np. slowokluczowe.jpg – (Bardzo małe znaczenie)

Jak w przypadku title dla grafiki

35. Słowo kluczowe użyte w tagu <b>, <strong>, <i>, <u>- (Średnie znaczenie)

Google większe znaczenie nadaje wyróżnionym słowom. Jednak warto takie wyróżnienia robić z głową, nie umieszczać w tych tagach wszystkich słów kluczowych zawartych w treści.

36. Słowo kluczowe użyte w komentarzach strony – (Minimalne znaczenie, wręcz bez znaczenia)

37. Strona zawiera bloga – (Małe znaczenie)

Strony internetowe zawierające w swoim obrębie bloga, sugerują Google większą ich wartość dla internauty przez co mogą być przez nie wyżej rankingowane.

38. Sygnały społecznościowe – (Średnie znaczenie)

To czy strona jest polecana na portalach społecznościowych takich jak G+, FB, Twitter itp. może być sygnałem dla wyszukiwarek jej większej wartości dla internautów.

39. Wiek domeny – (Bardzo duże znaczenie)

Wiek domeny jest jednym z podstawowych czynników wpływających na ranking strony. Sugeruje on wyszukiwarkom jej wyższą wartość dla internauty, większą popularność, wyszukiwarki także bardziej ufają takim domenom.

40. Strona zawiera Favicon – (Minimalne znaczenie)

Ważne przy promocji marki strony i jej rozpoznawalności

41. Zdefiniowany język witryny – (Średnie znaczenie)

Ważne, gdy linkujemy stronę z zagranicznych stron i boimy się o utratę jej geolokalizacji. W efekcie tego, że znajdzie się ona na niższych pozycjach w google.pl, a wyższych w np. google.com.

42. Microformaty na stronie – (Minimalne znaczenie)

Z marketingowego punktu widzenia jednak, dość atrakcyjny jest Rich Snippet, dzięki któremu strony na niższych pozycjach notują często więcej odwiedzin z wyszukiwarek niż ich konkurencja znajdująca się na wyższych pozycjach.

Audyt SEO. Czynniki negatywnie wpływające na ranking wyszukiwania

1. Cloaking – mający złośliwy lub manipulacyjny charakter – (Bardzo duże znaczenie)

Google coraz lepiej wykrywa cloacking, więc jeśli naprawdę nie wiesz co robisz, to mocno Ci go odradzam. Warto też przeanalizować stronę, czy nie posiada ona cloackingu zamieszczonego tam przez hackerów lub inne osoby, które miały kiedyś do niej dostęp.

2. Kupowanie linków od znanych sprzedawców – (Duże znaczenie)

Bardzo wysokie ryzyko uznania takich linków za toksyczne przez wyszukiwarki

3. Obecność linków na stronie, prowadzących do stron zawierających spam – (Średnie znaczenie)

Na podstawie zasady “do kogo linkujesz, taką wartość sam przedstawiasz” Google, a także inne wyszukiwarki mogą obniżyć wartość takiej strony. Warto tu także wspomnieć, że najczęściej takie linki posiadają marnej jakości strony zapleczowe, które wyszukiwarki starają się za wszelką cenę wykluczyć ze swoich indeksów.

4. Częste awarie serwera i utrudniony dostęp do witryny – (Średnie znaczenie)

Mogą się one przyczynić do uznania poprzez wyszukiwarki, że strona przestała istnieć przez co w ekstremalnych przypadkach może ona zostać przez nie wyindeksowana. Także sam ranking strony może zostać obniżony dzięki takim częstym padom serwera – strona staje się mało użyteczna dla internautów i traci wśród nich popularność.

5. Ukryty tekst na stronie – (Średnie znaczenie)

Google sobie coraz lepiej radzi z wykrywaniem spamu w stopkach w kolorze tła bądź w kolorze zbliżonym do koloru tła, obniżając wartość takich stron.

6. Duża ilość linków zwrotnych z dokładnie taką samą frazą w stosunku do innych linków zwrotnych – (Duże znaczenie)

Wysokie ryzyko wykrycia sztucznej manipulacji wynikami wyszukiwarek i w efekcie zafiltrowania tych fraz. Przy czym ma to sens w odniesieniu do pozycjonowanych popularnych fraz. Nie ma odniesienia do fraz brandowych, url, czy też: kliknij tutaj, zobacz, sprawdź itp.

7. Tekst ukryty za pomocą ofsetu css poprzez przesunięcie go po za widoczne pole ekranu – (Słabe znaczenie)

Warto jednak blokować robotom dostęp do kodu css.

8. Nadmierna ilość linków ze stron o tym samym adresie IP – (Średnie znaczenie)

Sugeruje wyszukiwarkom wysokie prawdopodobieństwo manipulacji jej wynikami

9. Nadmierne nasycenie treści strony słowami kluczowymi – (Słabe znaczenie)

Sugeruje spam na stronie

10. Ukryty tekst za pomocą css Display-none – (Słabe znaczenie)

11. Spamowanie title słowami kluczowymi – (Słabe znaczenie)

12. Spamowanie adresu URL słowami kluczowymi – (Słabe znaczenie)

Sugeruje wyszukiwarkom, że strona jest stawiana jedynie pod boty w celu manipulacji ich wynikami

13. Duża ilość linków ze słabych jakościowo stron, stron spamerskich z generatorów treści, farm linków, śmieciowych katalogów stron, marnej jakości precli itp. – (Bardzo duże znaczenie)

Obecnie takie linki przyjmują toksyczne działanie dla strony, więc potrafią skutecznie obniżyć jej pozycję

14. Nadmierna optymalizacja anchorów linków wewnętrznych w obrębie witryny (Słabe znaczenie)

15. Wyjątkowo długie adresy URL – (Małe znaczenie)

16. Wyjątkowo długie tagi title – (Minimalne znaczenie)

17. Linki ze zbanowanych domen – (Duże znaczenie)

Sugerują Google, że linki zostały zamieszczone tam sztucznie i prowadzą z bezwartościowych stron w celu manipulacji jej wynikami wyszukiwania. Może do prowadzić do obniżenia pozycji strony w rankingu, a w ekstremalnych sytuacjach do jej zbanowania.

18. Zafiltrowane domeny na dane frazy za spamowanie wyszukiwarki – (Bardzo duże znaczenie).

Linkowanie z takich stron sugeruje wyszukiwarkom manipulację ich wynikami.

19. Link z danej witryny został sklasyfikowany jako płatny – (Bardzo duże znaczenie)

Wyszukiwarki walczą z kupowaniem linków w celu manipulacji ich wynikami

20. Duża ilość linków do pozycjonowanej strony została sklasyfikowana jako spam – (Bardzo duże znaczenie)

Należy użyć narzędzia link detox, aby namierzyć jakie to linki. Poprosić o ich usunięcie właścicieli tych stron oraz przesłać do Google prośbę o ponowne rozpatrzenie wraz z informacją, że pozbyliśmy się spamowych linków.

21. Domena nie posiada linków z zaufanych witryn – (Duże znaczenie)

Klasyfikuje stronę jako mało wartościową jeśli nie prowadzą do niej linki z zaufanych stron

22. Zduplikowana treść, kopie z innych stron – (Duże znaczenie)

Google walczy z duplikatami treści obniżając wartość takich stron. Zdarzały się także bany dla takich stron jak np. w przypadku agregatorów kanałów RSS.

23. Strona wykonana w technologii Flash – (bardzo duże znaczenie)

Google słabo czyta Flasha więc w efekcie wie, że coś tam na stronie jest ale nie wie dokładnie co na niej jest. Nie może więc ocenić takiej strony pod względem użyteczności i zawartości.

24. Strona oparta na ramkach Iframes – (bardzo duże znaczenie)

Elementy algorytmiczne Google (Ważność dla Google)

• 25% – Zaufanie dla strony, Autorytatywność domeny hosta.
• 18% – Link Popularity poszczególnych stron.
• 15% – Zastosowanie słowa kluczowego na stronie.
• 10% – Anchor w linku zwrotnym.
• 10% – Dane z Social Graph, występowanie w mediach społecznościowych oraz przepływ między poszczególnymi użytkownikami mediów społecznościowych. Lajki oraz komentarze – czym
bardziej w głąb struktury tym lepiej, czym więcej znajomych, znajomych, znajomych i znajomych znajomych znajomych udostępnia i komentuje tym lepiej. Bardzo ważny jest udział w G+ dla
wyszukiwarki Google
• 10% – Zróżnicowanie pozycjonowanych fraz, frazy brandowe, z URL domeny, kliknij tutaj, zobacz itp.
• 7% – Wizyty/Ruch na stronie oraz tzw. Click-Through Data
• 5% – Dane rejestracyjne i dane na temat hosta

Czy to już wszystko? Oczywiście nie, gdyż optymalizacja stron internetowych, to bardzo rozległy temat. Każda strona jest inna i czasem potrzebuje indywidualnego potraktowania jej. Elementy wymienione, są podstawą jednak do przeprowadzenia prawidłowej optymalizacji strony internetowej i tym samym do podwyższenia jej pozycji w wyszukiwarkach internetowych takich jak Google.

Dodaj komentarz

2 × 4 =